Нүүр хуудас  |  Бидний тухай  |  Төсөл болон хөтөлбөрүүд  |  Mэдээллийн эрх чөлөө  |  Мэдээ  |  Хуулиуд  |  Олон улсын хэм хэмжээ  |  Хэвлэн нийтлэл  |  Холбоо барих  |  Зургийн цомог  |  Сургалт  
   Монгол   English  
Бичлэгээс Хуудаснаас Бүх хэсгээс
 
Төсөл болон хөтөлбөрүүд
   Ил тод сайн засаглалыг хөхиүлэн дэмжих нь
Мэдэх эрх: Мэдээллийн эрх чөлөө 2002-2003 он
Мэдээллийн эрх чөлөө ба нууцлал, Олон улсын бага хурал 2004
Мэдэх эрх: Мэдээллийн эрх чөлөө 2004 он  
Тeрийн нууц ба Мэдээллийн эрх чeлee 2006 он (шинэ)
Төрийн байгууллагын ил тод, нээлттэй байдлын мониторинг
Мэдээлэл авах боломжийг сайжруулан авлигатай тэмцэх нь
Шударга ёсны од
"Мэдээллийн эрх зүйн нөлөөлөл"
Иргэдийн мэдээлэл авах эрхийг нэмэгдүүлж, Монголд ил тод байдал, шударга ёсыг хөхиүлэн дэмжих нь /2012-2014/
Авлигын эсрэг хууль, тогтоомжуудыг хэрэгжүүлэхэд мэдээлэл, сурталчилгаагаар нөлөөлөх нь
"Мэдээллийн ил тод байдал ба мэдээлэл авах эрхийн тухай" хуулийн 23, 24 дүгээр зүйлийн хэрэгжилт мониторинг
Улс төрийн намуудын санхүүжилтийн ил тод байдалд судалгаа хийх
Монголын боловсролын салбар дахь ил тод байдал, эгэх хариуцлага
9 дүгээр сарын 28 - Мэдээлэл олж авах түгээмэл эрхийн олон улсын өдөр /2017/
   Хараат бус хэвлэл мэдээлэл
Хэвлэл мэдээллийн салбараар мэргэшсэн хуульчид 1999 он
Сониныг боловсролд ашиглах нь 1999 он
Хэвлэл мэдээлэл, авилга, Дугуй ширээний ярилцлага 1999 он
Хэвлэл мэдээллийн хууль эрх зvйн шинэтгэл, 2000 он
Хэвлэл мэдээлэл, эмэгтэйчvvд 2001 он
Жендер, хэвлэл мэдээлэл, Сэтгvvлчдэд зориулсан сургалт 2002
Yзэл бодлоо чөлөөтэй илэрхийлэх эрх ба нэр тєр гvтгэлэг 2003
Олон нийтийн мэдэх эрх: Олон нийтийн өргөн нэвтрvvлэг 2003
Ардчилсан сонгууль, хэвлэл мэдээлэл 2004
"Чөлөөтэй бөгөөд шударга байх нь" /Тvр хэвлэлийн цэц, Сонгууль сурвалжлах ёс зvйн зарчим/ 2004 он
Хэвлэл мэдээлэл ил тод засаглалын төлөө 2004 он
Хэвлэл мэдээллийн мониторинг /Ерєнхийлєгчийн сонгууль 2005/
Vзэл бодлоо илэрхийлэх эрх чөлөөний зөрчлийн мониторинг ба хараат бус хэвлэл мэдээллийг дэмжих нь/2005/
"Шувууны томууг сурвалжлах нь” сэтгүүлчдэд зориулсан сургалт, 2006
"Yндэсний цөөнхийн мэдээлэл хүлээн авах эрхийг хөхиүлэн дэмжих", 2006
"Хариуцлагатай хэвлэл мэдээлэл ба ёс зүй", Шведэд туршлага судлах, 2006
Vзэл бодлоо илэрхийлэх эрх чөлөөний зөрчлийн мониторинг ба хараат бус хэвлэл мэдээллийг дэмжих нь/2006-2007/
Сэтгүүлчийн нууц эх сурвалжийг хамгаалах ба эрүүгийн хуулийн гутгэх, доромжлох заалтуудад өөрчлөлт оруулах
2008 оны УИХ-ын сонгуулийн үеэр хийсэн хэвлэл мэдээллийн мониторинг  
Мэтгэлцээн ба сэтгүүл зүйн хэм хэмжээ  
7-р сарын 1. Хэвлэл мэдээллийн мониторинг
Хэвлэл мэдээллийн мониторинг /Ерөнхийлөгчийн сонгууль 2009/
Нэр төр сэргээх хэрэг ба цензур /2009 - 2010/
“Чөлөөт, хараат бус хэвлэл мэдээллийн орчин бүрдүүлэх нь“ /2010/
“Глоб Интернэшнл” ТББ, Киргиз улсын “Сэтгүүлчид” олон нийтийн холбоо харилцан туршлагаа солилцоно /2011/
“Таамагт суурилсан судалгаа” эрэн сурвалжлах сэтгүүл зүйн сургалт /2011/
УИХ-ын 2012 оны сонгуулийн мониторинг
"Хараат бус хэвлэл мэдээллийг дэмжих нь: Хэвлэлийн эрх чөлөөний мониторинг" /2010-2014/
“Aсууя!” кампанит ажил /2012-2013/
“Хуульчдыг үзэл бодлоо илэрхийлэх эрх чөлөөгөөр мэргэшүүлэх нь /2012/
Хэвлэл мэдээллийн шалгуур үзүүлэлт /2013/
Хэвлэл мэдээллийн жендэрийн мэдрэмжтэй байдлын шалгуур үзүүлэлт
Сэтгүүлчдийн эсрэг гэмт хэрэг ял шийтгэлгүй үлдэж буйг таслан зогсоох олон улсын өдөр
Дэлхийн хэвлэлийн эрх чөлөөний өдөр - 2018
Хэвлэл мэдээллийн эрх зүйн шинэтгэл - 2016
УИХ-ын 2016 оны сонгуулийн мониторинг
   Олон нийтийг чадавхижуулах
Эмэгтэй сэтгvvлчид эмэгтэйчvvд, хvvхдийн эрхийн тухай 2000 он
Та vгээ хэлнэ vv? 2001 он
Хvчирхийллийг илчилж, зогсооё, 2002-2003 он
Хэвлэл мэдээллийн аянд хэрхэн бэлтгэх вэ? 2003 он
Олон Улсын иргэний нийгмийн форум 2003 он
Тєв Азийн жендерийн уулзалт 2003 он
"Сонгуулийн кампанит ажлын санхvvжилтийн мониторинг" 2004 он
"Дундын ємчлєлд тулгуурласан иргэний ардчилсан хєдєлгєєнийг єрнvvлэх" 2004 он
"Тусгал" Хvvхдийн эрхэд тулгуурласан театр хєгжvvлэх 2004 он
"ХҮҮХДИЙН ЭРХИЙН ТӨЛӨӨ" хэвлэл мэдээллийн аян дүгнэх нь, 2006
Олон нийтийн Зөвлөлийг чадавхжуулж авлигыг бууруулах нь /2009 он/
“Бизнесийн мэдээлэл” /2008-2010/
“UPR-ийг мэдээлэл, сурталчилгаагаар хангах нь” төсөл /2010/
"Орон нутгийн засаглалын ил тод байдлыг дэмжиж авлигыг бууруулах нь" /2010-2011/
“Хүний эрхийн мэдээллээр дамжуулан иргэнийг чадавхжуулах нь”
“Оновчтой арга зүй, холбогдох бичиг баримтыг боловсруулж, сургалт зохион байгуулах” зөвлөх үйлчилгээ
“УИХ-ын 2012 оны сонгуульд нэр дэвших эмэгтэйчүүдийг дэмжих нь”
Нутгийн радио
Орон нутгийн байгаль орчны сэдвээр кино бүтээгчдийн чадавхийг дээшлүүлэх нь
Хүйн радиогийн тогтвортой байдлыг дэмжих
“Нэг дэлхий, нэг сургууль” боловсролын хөтөлбөр /2012-2013/
Сайн засаглалын төлөө залуу элч нар
“НАЙЗ” кампанит ажил
Авлигын эсрэг олон улсын өдөрт зориулсан "Хангай ба түүний нөхөд юу хэлэв?" аян /2014 он/
Ардчилсан сонгуулийн талаар залуучуудын мэдлэг, ойлголтыг нэмэгдүүлэх
   Урлаг, нийгмийн шинэчлэл
Теле театр-30 2000 он
Олон улсын эмэгтэй киночдын наадам 2002 он
Шекспирийн Монгол нєхєд 2001-2004 он
Урлагийн боловсрол 2003 он
"48 цаг Монгол - 2011" бэсрэг кино наадам
Театр хүний эрхийн төлөө

Календарь
ня да мя лх пү ба бя
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
   Төсөл болон хөтөлбөрүүд » Олон нийтийг чадавхижуулах » Эмэгтэй сэтгvvлчид эмэгтэйчvvд, хvvхдийн эрхийн тухай 2000 он

Алсхан явбал аав ээждээ ч захидал бичиж чадахгvй ирээдvй биднийг залгамжлах нь

Саяхан болтол хvvхэд бvр толгой дараалан сурагч болж, болосролыг зєвхєн сургуулийн танхимд л олж авдаг байлаа. Албан ёсны гэж нэрлэж буй сургуулиар боловсрол олгох тогтолцоо нь ихэнх оронд бvрэлдэн тєлєвшсєн бєгєєд 200-аад жилийн тvvхтэй ажээ. Манай оронд хувьсгалтай чацуу шахам “мэндэлсэн” танхимын сургуулийн ачаар гудамжны гуйлгачин нь хvртэл сонины тасархай уншиж, харийнхны нvдийг бvлтийлгэж байсан. Харин гурван жилийн ємнєєс энэхvv боловсролын тогтолцоо єєрчлєгдєж, албан ёсны гэх танхимын сургалтын зэрэгцээ албан бус сургалтыг амьдралд тєлєвшvvлэх тухай засгийн газрын 116 тоот тогтоол гарсан нь боловсролын салбар дахь нэгэн том алхам байлаа. Амьдралын зайлшгvй шаардлагаар “тєрсєн” албан бус боловсрол (АББ)-ын тогтолцоо асар єргєн хvрээг хамарсан байдаг ч хvмvvс ихэвчлэн сургууль завсардсан хvvхдэд нєхєн олгох боловсрол мэт ойлгодог. Vнэхээр ч сургуулийн насны хvvхдэд боловсролыг нєхєн олгох нь АББ-ын хамгийн анхаарал татсан асуудал юм.

Тэр ч утгаараа хамгийн их хєрєнгє зарж, олон ч хvний хvчийг тєвлєрvvлж байна. 1999 оны байдлаар улсын хэмжээнд сургуулийн насны 60 гаруй мянган хvvхэд сургуулиас гадна байна гэсэн тоо гарчээ. Энэ нь сургуулийн насны хvvхдийн тооноос сургуульд сурч буй хvvхдийн тоог хасч гарсан тооцоо юм. Эдгээр хvvхдvvдийн зєвхєн 30-50 хувь л албан бус сургалтад хамрагдахтай vгvйтэй байдаг гэдгийг албаны хvмvvс ч ярьдаг. Тэгвэл эндээс яагаад хvvхэд сургуульд завсардаж байна вэ? Албан бус сургалт vр дvнд хvрч чадаж байна уу? гэсэн асуулт гарч ирэх нь мэдээж. Энэ асуултад Монголын хvvхдийн эрхийн тєвийн АББ тєслийн зохицуулагч Б.Хачинчулуун хариулахдаа:

Айл гэрийн амьдрал єдєр єдрєєр доройтойж, эцэг эхчvvд ажилгvйдэж байгаатай сургууль завсардалт шууд холбоотой. Амьдралын бололцоогvй болмогц хvvхдvvдээ талхны мєнгє олох “том алба”-нд томилохоо сургульд сургахаас илvvд vздэг. Тvvнчлэн ЕБС-ууд хувцас, хичээлийн хэрэглэл, анги танхимын тохижилт гэхчилэн олон зvйл шаарддаг. Энэ нь ч амьдралын бололцоо муу айлын хvvхэд єєрийн эрхгvй сургуулиас гарахад хvргэж байна. Ажиглаад байхад боловсролын тогтолцооны огцом єєрчлєлт хvvхдийг хэлмэгдvvлэх тохиолдол ч байна. Нэг vе уйгаржин монгол vсгээр зааж эхэлснээ крилл рvv эргэн шилжvvлсэн. Vvнээс шантарч сургууль завсардах хvvхдvvд цєєнгvй. Нийслэлийн тухайд захын дvvргvvдэд сургууль завсардалт харьцангуй илvv байдаг. Хvvхдийн ходоод хоосон бол хичнээн ч хичээл заагаад амжилтанд хvрэх нь юу л бол…

Дээрхи шалтгаанаас гадна єєр бас бус нєлєєлєх зvйл олон байдаг бололтой. Сvvлийн vед хотын хvн амын механик єсєлт эрс нэмэгдэж, харъяалалгvй иргэд оршин суух зєвшєєрєлгvйгээ далдлан нуухын тулд хvvхдээ сургуульд суулгахгvй байх нь элбэг болжээ. Тvvнчлэн сургууль багш нарын зохисгvй харьцаа ч багагvй нєлєєлдгийг СБД-ийн “Гэгээрэл” тєвин захирал Р.Арсланбат дурдаж байсан юм. (Арван хvvхэд тутмын нэг нь ийм шалтгаанаар сургуулиас дааждаг) Сvхбаатар дvvрэгт л гэхэд ЕБС-уудад болон хорооны захиргаанаас авсан судалгаагаар сургууль завсардсан 160 хvvхдийн 140 нь АБС хамрагдаж байгаа ажээ. Р.Арсланбат захирал “Хvvхдийг анх авчирах л хамгийн хэцvv. Хvvхэд нэг ирчихвэл сургуулийн орчинд аяндаа татагддаг. Зарим нь 9 цагийн хичээлдээ єглєє эрт 7 цагт ирчихсэн байдаг” гэсэн нь бас нэгийг єгvvлнэ. Гэгээрэл хєгжлийн тєвvvдэд холимог анги голчилдог бєгєєд 15-18 насныхан огт бичиг vзэггvй байх нь элбэг. Энэ жил 15 нас хvрч буй С охин “Би ямар ч байсан нэгээс аравдугаар анги хvртэл тасралтгvй суралцмаар байна. 25-30 нас хvртлээ ч хамаагvй сурахдаа би огт ичихгvй” гэж ярьж байна. Албан бус сургалтанд зориулж улсаас тодорхой хэмжээний мєнгє тєлєвлєдєг хэдий ч хvрэлцээ тун тааруу гэнэ. Єнгєрсєн онд 121 сая тєгрєг тєлєвлєснєєс 70 саяыг нь санхvvжvvлжээ. vлдэгдэл 51 саяыг олгох эсэхийг албан бус боловсролын тєвийн удирдлагууд нь ч тодоохой мэдэхгvй сууна. Тэгэхээр албан бус боловсролыг хєгжvvлэхэд (зайлшгvй чухал хєрєнгийг тєвлєрvvлэхэд) гадаадын сайн санаат иргэд байгууллагын дэмжлэг туслалцаа нэн чухал гэдэг нь ойлгомжтой. Єнгєрсєн хоёр жилд манай улсын албан бус боловсролыг дэмжиж Английн хvvхдийг ивээх сан, Норвегийн NLM, Дэлхийн зєн, Кристина Нобелийн сан гэхчилэн олон ачтанууд харамгvй сэтгэлээр хєрєнгє хандивласныг энд дурдууштай. Хойшид ч тэдний итгэлийг алдахгvй єєртєє татах нь эрхэм. Ийн дурсахын учир гэвээс зарим нэг санаа сайтай хvмvvсийн итгэлийг эвдэж, сэтгэлийг сэвтээсэн тохиолдол гаргасных юм. Австрали эмэгтэйн тэтгэлэгээр ажиллаж буй Яармаг дахь асрамжийн газарт ажиллагсдын хариуцлага муугаас асруулж буй хvvхдvvд бєєстєж, хир яранд баригдсан, Тєв аймаг дахь Япон иргэний санаачлан ивээн тэтгэдэг нэгэн гэр сургуулийн багш монгол залуу 14 настай охиныг “оролдож” Ганц худагт суусан гэхчилэн vргэж даажмаар жишээ цєєнгvй дурдаж болно. (“Хvvхэд бол мэдээллийн найдвартай эх сурвалж биш, тэдний мэдээлэл баримт уу, эсвэл зохиомол зvйл vv гэдгийг ялгахад бэрх” гэсэн vзэл байдгаас тухайн байгууллагын болоод ярилцсан хvvхдийн нэрийг дурдсангvй)

Тvvнчлэн хєндлєнгийн нvдээр єєнтєгчлєн харахнаа “албан бус” гэх тодотгол ч зохимжгv мэт. Уул нь монголчууд их л албархуу улс. Єєр хоорондоо албан тоотоор харьцаж, зєвхєн албаны хvний vгийг “баттай” хэмээн ойлгодог хэр нь хvvхдээ албан бусаар сургах нь нэг л сонин. “Авралын дээд лам гурван эрдэнэ” хэмээн бид сvслэн мєргєдєг. Гэтэл ирээдvйн их хамба, лоовонгууд маань тєвд номноос єєр бичиг vсэгт тайлагдаагvй байж мэдэх нь. Тэгэхлээр хэдэн жилийн дараа лам багшийн бичсэнийг бид гаргахгvй, бидний бичгийг тэд танихгvй, ар євєр хоёр монгол, орос хятадаар ярилцдгийн vлгэрт орохыг vгvйсэх аргагvй юм.

Харин саяхнаас СБД-ийн “Гэгээрэл” тєвийнхєн Дашчойлин хийдэд шавилан сууж буй хvvхдvvдэд I-III, IV-VII ангийн боловсрол олгож эхэлсэн нь сайшаалтай.

-АББ-ын дvйцvvлсэн “ЕБС-ийн программын 75 хувьтай тэнцэх” программд амжилттай суралцсан хvvхдийг ердийн сургуульд шилжvvлэхэд ихэнх багш, захирлууд дурамжхан угтдаг. Тэд хvvхдийг “эвдэрсэн” гэж оношлох нь сурган хvмvvжvvлэх ухаанд баймгvй зvйл гэж ярьж байгаа хvн ч таарлаа. 1998 онд сургууль завсардсан хvvхдийн дунд хєвгvvд олон байсан бол энэ жил охид зонхилсон байна. Урин цаг айлчлах бvр хvvхдvvд сургуульдаа ирэх нь цєєрдєг. єдєр уртасаж, агаар дулаарах цагаас “хvvхдийн хєдєлмєрийн улирал” эхэлдэг. Хvvхдээр тохирсон ажил, хийлгэх амьдрал ахуйдаа нэмэрлvvлэхийг буруутгах аргагvй ч тэд маань тєгрєг мєнгєє тоолж чадахгvй бол ямар сайн байх вэ. Алсхан явбал аав ээждээ ч захидал бичиж чадахгvй ирээдvй биднийг залгамжлахад хvрэх нь ээ. Бичиг vсэггvй бол бид хvvхдvvдтэйгээ хэрхэн харьцаж, ойлголцох болж байна даа.
Д.ЦЭЭПИЛМАА

Нийтийн зар сурталчилгаа
Гишүүн байгууллага
Статистик үзүүлэлт
 Нийт зураг:320 
 Нийт бичлэг:1317 
 Нийт хандалт:204471 
 Энэ сард:18534 
 Өнөөдөр:39 
   
GS-CMS Copyright ©1999-2008 Глоб Интернэшнл ТББ. Бүх эрх хуулиар хамгаалагдсан.
Загвар болон вэб програмчлалыг GS ХХК-д бүтээв.